آموزش سئو

بک لینک بزنیم یا نه؟ بک لینک معیاری اساسی برای رتبه بندی

یکی از اهداف سئو این است که وب سایت خود را در کلمه و عبارات مورد نظر خود به صدر رتبه های نتایج موتورهای جستجو برسانید و بک لینک در گذشته و طولانی مدت شاید بهترین روش برای سئو بود و معمولاتی وب سایت هایی که تعداد لینک بالاتری داشتن برای موتورهای جستجو محبوبیت بیشتری داشتند و در صدر کلمات کلیدی در آن کلمه بک لینک زیادتری نسبت به رقبا داشتند، بودند. اما با گذشت زمان موتورهای جستجو پیشرفت کرده و با کمک الگوریتم های خود معیارهایی علاوه بر بک لینک را برای رتبه بندی وب سایت ها اضافه کردند.

در واقع کسی برنده نهایی و همیشگلی رتبه بندی های موتورهای جستجوگر در کلمات رقابتی خود است که بک لینک سازی را هم در کنار بقیه موارد سئو از جمله تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ به درستی انجام دهد.

در این مقاله قصد داریم دلایل خود را برای بیان این مسئله ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

تاثیر بک لینک در سئو

شما به عنوان یک فرد عادی همیشه سرمایه خود را برای مواردی سرمایه گذاری می کنید که برای شما اهمیت داشته باشد وقتی یک فرد عادی برای سرمایه گذاری خود دقت می کند آیا فرادی که موتورهای جستجو را مدیریت می کنند و سالانه میلیون ها دلار برای بهبود الگوریتم های مربوط به بک لینک سرمایه گذاری می کنند از اندیشه کافی برخوردار نیستند؟

یکی از بهترین موتورهای جستجو در جهان گوگل است که سالانه میلیاردها دلار درآمد دارد و به دنبال آن میلیون ها دلار بر روی برند خود سرمایه گذاری می کند.

گوگل در آوریل سال ۲۰۱۲ نسخه اول بروز رسانی الگوریتم پنگوئن را منتشر کرد و این کار با هدف شناسایی لینک های اسپم و کاهش رتبه وب سایت هایی که از لینک های اسپم استفاده می کنند انجام شد.

بعد از سال ۲۰۱۲ و حداقل تا امروز در سال ۲۰۲۰ گوگل همچنان در حال بهبود الگوریتم پنوئن است و حتی الگوریتم های دیگری را نیز برای کمک به الگوریتم پنگوئن معرفی کرده است.

اما در سال ۲۰۱۶ گوگل اعلام کرد که الگوریتم پنگوئن به هسته اصلی الگوریتم گوگل اضافه شده است و دیگر به روزرسانی برای الگوریتم پنگوئن اعمال نخواهد شد ولی اریک کوان (Eric Kuan) یکی از کارمندان گوگل روی صحنه به گری الیس (Gary Illyes) و ناتان جانس (Nathan Johns) از گوگل در PubCon  (همان شهری که الگوریتم فلوریدا معرفی شد) گفته است که گوگل هنوز هم در الگوریتم های پاندا و پنگوئن بروزرسانی هایی را اعمال می کند.

علاوه بر این ها گوگل هنوز هم از مجازات دستی یا همان Manual actions برای مجازات وب سایت هایی که از کمپین های بک لینک بهره می برند استفاده می کند. این اتفاق معمولا در گوگل زمانی می افتد که الگوریتم مورد نظر  هنوز کاستی هایی داشته باشد و وظیفه ای که آن الگوریتم انجام می دهد اهمیت بالایی داشته باشد.

واقعا اگر بک لینک ها ارزش چندانی نداشتند چرا باید گوگل برای شناسایی آن ها و تاثیراتی که برای رتبه بندی می گذارند میلیون ها دلار سرمایه گذاری کند؟

اهمیت بک لینک ها برای گوگل

گوگل هیچ سیگنال رتبه بندی دیگری را که بتواند به طور دقیق بررسی کند و در دستان افرادی معدودی نباشد پیدا نمی کند. به عنوان مثال گوگل نمی تواند به طور کامل به سیگنال شبکه های اجتماعی وابسته باشد که در اختیار افراد معدودی مثل مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیر اجرایی فیسبوک یا جک دورسی (Jack Patrick Dorsey) مدیرعامل توییتر است و ممکن است بخاطر یک مدیریت اشتباه روزی بسته شود یا نتایج گوگل را دستکاری کنند که بسته شدن گوگل پلاس می تواند این ترس را ملموس تر کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، وقتی یک وب سایت به صفحه دیگری از وب سایت دیگر لینک می دهد حال چه به عنوان منبع و چه به عنوان معرفی برای خدماتی خاص اعلام می دارد که به وب سایت مورد نظر برای محتوا یا خدماتی که ارائه می دهند اعتماد دارید و این لینک تا مدت های زیادی بر روی وب سایت شما باقی خواهد ماند اما در شبکه های اجتماعی ممکن است به هر دلیلی به راحتی حذف شود.

یک مطالعه موردی بر روی نتایج ۱۰ کلمه مختلف قبل و بعد از ایجاد بک لینک که توسط اریک انگه (Eric Enge) منشتر شده است.

کلمه کلیدی تعداد سرچ رتبه قبل از ایجاد بک لینک رتبه بعد از ایجاد بک لینک تعدا بک لینک ساخته شده
کلمه کلیدی ۱ ۱۳۵۰۰۰ ۷ ۱ ۱۱
کلمه کلیدی ۲ ۱۶۵۰۰۰ ۱۸ ۱ ۷
کلمه کلیدی ۳ ۴۹۵۰۰ ۶ ۱ ۳
کلمه کلیدی ۴ ۴۵۰۰۰۰ ۲۰ ۱ ۲۵
کلمه کلیدی ۵ ۲۰۱۰۰۰ ۱۵ ۳ ۱۲
کلمه کلیدی ۶ ۱۵۹۵۰۰ ۳ ۲ ۱۵
کلمه کلیدی ۷ ۲۷۱۰۰ ۶ ۱ ۵
کلمه کلیدی ۸ ۱۱۰۰۰۰ ۵ ۱ ۱۳
کلمه کلیدی ۹ ۶۸۶۰۰ ۷ ۱ ۴
کلمه کلیدی ۱۰ ۱۶۵۰۰۰ ۱۲ ۲ ۴
 تاثیر بک لینک ها کاملا بر روی رتبه کلمات کلیدی ملموس است. توجه کنید که افزایش رتبه اینچنین با بک لینک نیازمند محتوای بهینه و دارای کیفیت مناسب است و همچنین این بک لینک ها از وب سایت ها با قدرت بالا بوده اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن